Reiserapporter fra en stødig svenske

Nedenfor følger reiserapporter fra vår mann Niklas Eriksson, som har målt krefter med verdenseliten i Disc Golf World Tour #2, Konopiště Open (Tsjekkia), og EuroProTour #1, Keisari Tali Open (Finland).

Konopiste open

Vi var en stor gruppe på rundt ti mann fra Norge som tok turen til Tsjekkia for en av årets største (og første) turneringer i Europa denne sesongen. Noen var der hele uka, mens noen kom inn dagen før turneringen. Franz Ferdinand-banen er et beist av en bane. Det er ganske så god plass på fairwayene, men hullene er lange. Hele banen er 3353 m og par 67. For min del, hvis jeg spiller perfekt, så er det 22 kast som krever mer eller mindre maks distanse med driver, både backhand og forehand. Alt handler om å ligge bra i fairway langt frem, og putte godt. Når man legger til at banen er veldig kupert, og at en runde tar ca. 3,5 time, så er det utfordrende å holde fokus oppe. Etter hull 14 følte jeg at jeg hadde gått en vanlig runde, og på hull 17, som er 175 m bratt opp, så hadde jeg i første runde problemer å komme frem til sirkelen på tre kast, fordi jeg gikk tom. Men det er en fantastisk bane å spille. Alt er grønt og frodig, og fasaner løper rundt.

Benesov som reisemål er ikke mye å skryte av. Hotellene (i min prisklasse) er spartanske for å si det mildt, og frokost på hotellet bør man glatt droppe. Men billig er det jo. Det fins noen restauranter med OK mat, og ølen er billig nok til at alle kan spandere en runde. De fleste norske bodde inne i Benesov, og vi spiste oftest middag sammen. Benesov ligger egentlig 40 min sør for Praha, men man må regne med over en time kjøring fra flyplassen til banen grunnet trafikken.
Jeg er veldig fornøyd med min egen innsats, jeg traff bra med driveren hele helgen og var fornøyd med puttingen. Forehanden streika en dag, ellers OK. Puttinga føltes ikke noe bra første dagen, så jeg byttet til straddle. Det føltes mye sikrere, så det holdt jeg meg til resten av turneringen.
Turneringen er veldig proff og bra organisert, og jeg kan glatt anbefale alle som vil ha en skikkelig utfordring til å prøve seg på Konopiste Open.

Tali Open

Etter å ha hvilt meg i tre fine dager etter Konopiste Open gikk turen til Helsinki. Vi var to stykker fra Norge som i år tok turen til Finland og Tali Open.
Jeg bodde sammen med Fredrik Runsjø (Stovner) 10 min fra banen i Espo. Vi bodde fint i en leilighet fra Airbnb, enkelt men greit. Det var ikke noen fantastiske matopplevelser, men det ble både nepalesisk, indisk og burger. Vi var så klart og en tur innom Frisbeepoint-butikken og shoppet litt digg plast. På parkeringen ved banen var det lørdag og søndag konkurranse i drifting. Det var et noe uvanlig innslag med dekkskrik og eksplosjoner fra trimmede biler. Men det er likt for alle, så det var bare å holde hodet oppe og fokusere på oppgavene.
Tali-banen har 22 hull som er kantet med OB. De første hullene er trange skogshull av varierende lengde. Siden åpner det opp og blir lengre hull, fortsatt med mye OB, og en god del trær. Man trenger en del flaks for ikke å gå OB, men det hjelper å kaste rett frem. Vinden var også noe som gjorde kastinga vanskelig. Det var ganske lite vind under treningsrunden, men det blåste opp mye i løpet av helgen.
De to første rundene slet jeg med seint slipp på nesten alle drivene. Både med drivere og midrange. Da gjør man det ikke bra på Tali. Mye OB og mye bogeys gjorde at jeg var langt fra fornøyd. Heldigvis fikk jeg reddet meg inn med en OK sisterunde, som gjorde at jeg fikk tilbake litt trua på meg selv.
Tali er en utfordrende bane, og passer utmerket for frisbeespillere som liker å sloss med OB. Er du heldig, har du godvinden med deg, det hadde dessverre ikke jeg. Ser frem til å slåss med OB-linjene neste år, kanskje da også med flere medlemmer fra Ekeberg Sendeplateklubb.